Vývoj počítačových her (Zima 2015/16)

Kurz nabízí komplexní pohled na problematiku vývoje počítačových her, počínaje AAA hrami a konče casual games. Pokrývá jak programování, tak designování her, i problematikou řízení většího týmu. Kurz je vypisován zároveň pro studenty MFF UK, FF UK, UMPRUM, AMU, FDULS a dalších fakult. Studenti budou hodnoceni za to, že v 2-4 členném týmu nadesignují a naimplementují vlastní malou hru. Každý tým bude mít jak studenty MFF, tak FF UK a ideálně i UMPRUM, FDULS nebo AMU. Vystoupí i zvaní hosté z herního průmyslu.

Hlavní části kurzu jsou vyučovány experty z oboru a to Otakar Niederem (Bohemia Interactive Simulations) a Martinem Klímou (Warhorse Studios) a Milenou Koljenšič (Gamajun Games). Za MFF UK se na kurzu podílejí Jakub Gemrot a Cyril Brom.

Informace pro studenty z různých fakult a škol

Je klíčové přijít na první přednášku 9. října od 9h na MS MFF UK (Malostanské nám. 25) do posluchárny S4.

Na přednášce budou řečeny zásadní organizační informace, které již nebudou opakovány.

Všechny termíny jsou od toho, aby se dodržovaly!

Tak jako v herním průmyslu i na našem kurzu platí, že všechny termíny jsou striktní. Pokud je napsáno, že něco má být do 16.10., pak to znamená, že to má být do 23:59.59 středoevropského času daného dne. Pokud něco nestíháte, musíte to řešit s předstihem. Pokud dva dny po termínu napíšete, že se omlouváte, že jste nestihli, je to špatně.

Podmínky atestace / zkoušky

1) Zapsat se do konference

Kdo se nedokáže zapsat do konference předmětu, neprokázal dostatečné IQ a nemá nárok na zápočet, sorry! Zápis je možný až od 25.9.2015. Termín na zápis je: 16.10.2015

2) Projekt

V roce 2015/16 bude cílem, podobně jako v roce předchozím, vyvinout malou casual hru, která by mohla uspět v konkurenci reálně šířených casual her nebo na mezinárodní soutěži. Vyrobit takovou hru je ve skutečnosti otázkou dobrého game designu a pár dní dobré programátorské a grafické práce. Podívejte se, jak dopadly některé projekty loni. Budeme po vás chtít, abyste zformovali tým, sepsali Game Design Document (odkaz obsahuje template s instrukcemi) a následně dle GDD hru vyvinuli a odprezentovali.

Studentské týmy budou interdisciplinární, stejně jako jsou interdisciplinární týmy, které počítačové hry opravdu vyvíjí. Budeme se maximálně snažit, aby v každém týmu byli zástupci klíčových profesí: programátor, designér a grafik. Bude ale především na vás, abyste zformovali týmy — do 30.10.2015. Budeme chtít, aby se do návrhu hry kreativně zapojili svými nápady všichni členové týmu. Nikdo z týmu by neměl fungovat jako “námezdní dělník”.

Týmy si můžete domlouvat přes Facebook nebo mailovou konferenci. Pročtěte si ale nejprve sekci “Pravidla pro týmy” níže.

Pro týmy sháníme externí mentory, kteří mají s vývojem a vydáváním her, případně s vedením týmu programátorů, bohaté zkušenosti. Každý tým by měl mít jednoho takovéhoto mentora, se kterým budou koordinovat vývoj.

Mentoři si budou z projektů vybírat, vy je budete muset zaujmout v rámci pitch prezentace (30.10.) svého nápadu na hru (jako by oni byli investoři – což vlastně jsou, budou do vás investovat svůj čas).

3) Experiment

Účast na experimentu je povinná.

Pokud jste se na MFF nebo StuNoMe účastnili nějakého experimentu s výukovými simulacemi, níže uvedené pro vás neplatí — místo toho se nahlaste Cyrilu Bromovi do 16.10.2015. Pokud není vaším rodným jazykem čeština nebo slovenština, také se rovnou nahlaste Cyrilu Bromovi do 16.10.2015.

Experiment zkoumá výukové efekty počítačových simulací. Vy se experimentu zúčastníte jako testovaná osoba. Kromě toho, že v experimentu projdete určitou výukovou simulací, dostanete také několik dotazníků (zejména na ohodnocení simulace) a znalostních otázek týkajících se tématu simulace. Téma simulace, se kterou budete pracovat, se dozvíte až na místě. Hlavním cílem experimentu je vám ukázat, jak zhruba může vypadat uživatelské testování aplikací podobných počítačovým hrám.

Experiment má dvě části a je nezbytné navštívit obě. První část bude cca na 3 hodiny (někdy se to protáhne až na 4 hodiny), druhá cca na 1 hodinu. Části od sebe budou časově vzdálené zhruba 1 měsíc.

Na první část experimentu bude vypsáno několik termínů počínaje půlkou října. Poslední termíny budou před Vánoci.

Experiment není určen jen pro studenty našeho kurzu, ale i např. pro studenty psychologie FF UK. Můžete se s nimi potkat na některém termínu 😉

Pro přihlašování se používá systém orsee laboratore Labels.

Je třeba, abyste se nejprve REGISTROVALI do 16.10.2015. Při registraci zaškrtněte POUZE EXPERIMENT SIMULACE. Až narazíte na checkbox “Experimenty v laboratoři”, tak ho také zaškrtněte. Poté budete dostávat pozvánky na vypsané termíny experimentu s názvem SIMULACE. Pozvánky budou chodit zhruba jednou týdně.

Souhrnná přednáška o výukových simulacích a hrách proběhne v průběhu letního semestru, dostanete o ní vědět mailem. Účast na ní je velmi doporučena, protože na přednášce se dozvíte kompletní informace o souvislosti experimentu s tímto kurzem a s počítačovými hrami, o designu experimentu a o výsledcích.

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO ÚČAST NA EXPERIMENTU JSOU:
a) přijdu vyspalý/á, a ne po noční jízdě
b) přijdu, když nejsem ve stresu (nepíšu hned potom písemku, neutíkám na vlak apod.)
c) o tom, co se dělo na experimentu, ani o tématu simulace nikomu nic neříkám  (žádné spoilery)
d) přijdu, když nejsem nemocný/á
e) snažím se termín neblokovat; pokud jsem se přihásil(a), ale z vážných důvodů nemohu (nemoc ap.), odhlásím se co nejdříve, abych termín neblokoval(a)

4) Motivační dopis (studenti ČVUT)

Pro studenty ČVUT platí, že musí předem poslat motivační mail, kde na několika řádcích vysvětlí, proč chtějí kurz navštěvovat. Mail se odesílá na: zc.inuc.ffm.ivsk reverse-it morb

5) Cvičení k přednášce

Cvičení je určeno na:

  • individuální projektové konzultace, které jsou vždy pro celý tým **povinné** a budou probíhat v listopadu a prosinci;
  • na absolvování experimentu;
  • na práci na projektu.

Cvičení představující jednotlivé herní middleware/engines (pouze pro studenty MFF UK) bude probíhat v rámci speciálního předmětu Herní middleware, který je **vhodné** si zapsat souběžně s přednáškou.

Zápis přednášky

MFF UK: Lze zapsat v SISu. Formálně jde o klasickou 2/2 přednášku NSWI115 (cvičení viz dále, zkouška = obhajoba projektu)
SNM FF UK: Lze zapsat v SISu. Kurz je za 8 kreditů a je zakončen zkouškou (tj. obhajoba projektu = hry). Počet zájemců omezen.
FAMU: Kurz uznán jako volitelný předmět, měl by jít oficiálně zapsat
UMPRUM: Kurz by měl jít oficiálně zapsat
ČVUT FEL: Předmět by vám měl být uznán jako volitelný, ale nechte si uznání předem schválit garantem vašeho oboru. Studenti programu Otevřená informatika se mohou s žádostí o schválení rovnou obrátit na studijní referentku programu OI Leonu Svobodovou: svobole2 –zatocenec– fel –dot– cvut –tecka– cz
FDULS Plzeň: Zápis je třeba domluvit u vás na fakultě s E. Hellmayerovou. Počet zájemců je omezen. Po absolvování dostanete písemné potvrzení s razítkem, které odevzdáte u vás na studijním.

Případné dotazy: zc.inuc.ffm.ivsk reverse-it morb

Kdy budou přednášky a jednotlivé události

Letos bude přednáška probíhat v blocích, každý pátek od 9.10. do 6.11. nebo 13.11, vždy od 9h, zhruba do 16h. Vše poběží na MFF UK (Malostranské nám. 25) v posluchárně S4.

Předběžný rozvrh:

Datum Akce Lektor Opportunity Deadlajny
9.10.2015 Úvodní přednáška Otakar Nieder, Jakub Gemrot Networking a team-building v hospůdce
16.10.2015 Design Milena Koljenšič Prezentace nápadu na hru Přihlášení se k experimentu, zapsání se do konference
23.10.2015 Produkce Martin Klíma Prezentace nápadu na hru
30.10.2015 Programování Otakar Nieder Po přednáškách bude Pitch Session vašeho týmu! Nahlášení týmu
6.11.2015 Přednášky z praxe
13.11.2015 První konzultace Otakar Nieder, Jakub Gemrot GDD, Termín na odevzdání minigrantů
26.11.2015 Termín na odevzdání účtenek k minigrantům
10-20.12.2015 Druhé konzultace Otakar Nieder, Jakub Gemrot
11.-14.12.2015 Ludum Dare 34 Jakub Gemrot Možnost experimentovat, vytvořit první prototyp
8.1.2016 Zaslání hotové hry
15.1.2016 Prezentace a obhajoby her Otakar Nieder, Martin Klíma, Jakub Gemrot, Cyril Brom

Pravidla pro týmy

3 – 4 lidé na tým, ideálně 4.
Členové týmu jsou aspoň z dvou různých fakult.
Ideálně v každém týmu aspoň jeden kreativec a jeden programátor.
Max. 1 člověk z FF UK na tým.

Název týmu Členové Název hry Mentor Hodnocení
Cats in Space
Bukraba Maria – FF UK – Grafička
Čamra Václav – MFF UK – Programátor
Kadlec Tomáš – MFF UK – Programátor
Peter Škrlj – MFF UK – Programátor
Journey Home Jaroslav Stehlík
(Sillicon Jelly)
EINSAMKEIT

(rozpuštěn)

Peter Škrlj – MFF UK – Programátor
Vojtěch Rada – VŠUP – Grafik
Prokop Kozák – ? – Herní designér
EINSAMKEIT Filip Dušek
(Empty Keys)
Team A Michal Bureš – MFF UK – Herní designér, programátor
Matěj Račínský – FEL ČVUT – Programátor
Václav Pata – FAMU – Grafik, herní designér
Cellular Mirek Papež
(Centauri Production)
This Side Up
Jan Šnábl – MFF UK – Herní designér, programátor
Lenka Kulhánková – FDU ZČU – Grafička
Oliver Vršanský – FDU ZČU – Grafik
Martin Mirbauer – MFF UK – Programátor
Charles Bridge Simulator Vladimír Hrinčár
(Hyperbolic Magnetism)
Pitch prezentace – 2. místo
TimeTravelTeam Pavel Halbich – MFF UK – Programátor
Martin Kozma – MFF UK – Herní design
Pavel Liška – FDULS ZČU – Grafik
Tomáš Červený – FDULS ZČU – Animátor
Time Lapsus Martin Kolombo
(Bohemia Interactive Simulations)
Pitch prezentace – 3. místo
Nejlepší hra
Trinity Tomáš Urbánek – FDU ZČU –  Herní designér, grafik
Michal Durovec –  MFF UK – Programátor
Erdi İzgi –  MFF UK – Programátor
Swappie Vladislav Spevák
(Mingle Games)
Pitch prezentace – 1. místo
WitchCat Martin Francu – MFF UK – Vedouceí herní designér, produkce
Michal Mojzik – MFF UK – Programátor
Kateryna Lopatko – VŠUP – Grafička
David Havas – FAMU – Spisovatel, designér, produkce
Adolfo Ingelmo – MFF UK – Programátor
Patternopolis Jiří Wallenfells
(ESQ Game)

Instrukce k podávání minigrantů – 2015/16

  1. Text musí být odevzdán (tj. doručen!) s design dokumenty do 13.11. do půlnoci (tj. 23:59.59 českého zimního času)
  2. Minimálně jeden člen týmu musí být z MFF UK
  3. Žádost musí obsahovat:
    1. Název týmu (resp. jména jednotlivých lidí) a název projektu
    2. Konkrétní popis toho, co chcete.
    3. Konkrétní popis toho, kde to seženete.
    4. Cenu včetně DPH, stačí s přesností na 500 Kč, zaokrouhlit nahoru.
    5. Zdůvodnění, proč to chcete a jak to budete používat.
    6. Jak ohrozí váš projekt situace, kdy to, co chcete, nedostanete.
  4. Můžete žádat o něco, co získáte oproti účetnímu dokladu (účtenka za hardware, faktura za služby). Pokud tuto podmínku nedokážete naplnit (např. chcete mzdové prostředky nebo stipendium), můžete zkusit podat grant stejně, ale výrazně se zvyšuje šance, že vám nevyhovíme.
  5. Vše, co nakoupíte či získáte, musí reálně existovat a zůstává to v majetku UK. To platí nejen pro hardware, ale např. i pro nakoupenou hudbu nebo grafiku (což neznamená, že byste hudbu nebo grafiku museli z vaší hry „odstranit“ po skončení semestru). Při dokončení projektu tuto věc vrátíte (v odůvodněných případech půjde dohodnout výjimku; pokud ji budete chtít, musíte to napsat již do původní žádosti k 13.11. včetně zdůvodnění).
  6. Připomínáme, že v případě kvalitních žádostí můžeme rozdělit cca 10 tis. Kč celkem.
  7. Hodnotící kritéria:
    1. formální splnění pravidel žádosti
    2. smysluplnost koupě
    3. kvalita design dokumentu a vašeho projektu obecně
  8. Nákupy se musí uskutečnit do 25.11. a účtenky je nutné odevzdat do 26.11. Jakubu Gemrotovi nebo Cyrilu Bromovi. Není-li dohodnuto jinak, později odevzdané účtenky nebudou proplaceny.